Interviu cu autoarele cartii “Maruntila si Bancnotila” (2)

Daca in prima parte a articolului nostru am stat de vorba cu Roxana Bucur, autoarea conceptului si povestii din cartea “Maruntila si Bancnotila“, acum vom vorbi cu Doriana Marasoiu – autoarea ilustratiilor cartii.

 

Draga Doriana, spune-ne cateva lucruri despre tine, te rugam. 

fotoDoriana

Profesional vorbind, Doriana Marasoiu este o arhitecta care incearca sa isi gaseasca locul intre ilustratie, grafica si design, incercand sa le impace pe toate pentru ca nu poate renunta la niciuna dintre ele.

Din punct de vedere personal, Doriana este o persoana calda, visatoare, perfectionista si permanent in cautare si experimentare de lucruri si idei noi, iubitoare de arta si frumos.

 

Cum ai rezonat cu povestea si ce te-a motivat sa repovestesti, prin imagini, cartea Roxanei „Maruntila si Bancnotila”?

M-am intalnit cu Roxana acum cateva luni, printr-o prietena comuna. Am mai lucrat inainte la diverse proiecte de grafica si desen, insa aceasta a fost prima incercare de a concepe ilustratiile unei carti pentru copii.

 

Am avut cu Roxana o chimie foarte puternica inca de la inceput, i-am perceput entuziasmul molipsitor si m-am bucurat de faptul ca mi-a dat libertatea de a-i repovesti lucrarea din perspectiva mea, insa din perspectiva vizuala. Mi s-a parut extrem de interesanta ideea ei si modul in care a conturat personajele si actiunea lor, intr-un mod inedit si educational si am rezonat instant cu povestea.

 

Cat timp ai lucrat la ilustratiile cartii si la cartea de colorat care insoteste cartea de povesti?

Cum lucrez in proiectarea de arhitectura, m-am putut ocupa de ilustratii doar pe parcursul serilor si in weekend-uri. Cel mai mult a durat conturarea personajelor, prin schite tip portret, studiul miscarii, alegerea cadrelor. Partea de studiu formal a durat aproximativ doua luni, iar cea de desenare si colorare a scenelor pe care le puteti gasi in carte a durat inca o luna si jumatate.

pagina 3 by me

Care au fost provocarile acestui proiect, din punctul tau de vedere?

Fiind prima ilustratie de carte realizata pana acum, cred ca provocarea cea mai mare a fost crearea personajelor. Cum lucrarea este realizata pentru copii, am incercat sa vad prin ochii lor povestea si sa conturez niste personaje pe care le pot diferentia usor, pentru a le putea urmari evolutia pe parcursul cartii.

 

Gasirea unor trasaturi unice care ii pot ajuta pe copii sa identifice personajele la toate varstele la care sunt prezentate in poveste a constituit o provocarea destul de mare. Alaturi de aceasta sta si provocarea de a simplifica desenul, pentru a putea fi cat mai usor lizibil pentru cei mici.

 

Ce iti place sa desenezi si de ce?

Sunt in momentul de fata intr-o permanenta cautare a unui stil propriu de expresie. Am adaugat in ultimele luni in portofoliul personal, la capitolul de productii artistice, de la portretistica la banda desenata si diverse tehnici traditionale de desen, la coperti de carti, logo-uri si grafica digitala, insa nu pot spune ca am o preferinta anume.

 

Eu si desenul am avut o relatie destul de interesanta pe parcursul maturizarii mele. Daca in copilarie imi placea sa desenez si o faceam pe unde reuseam (de la pereti la paginile cartilor de povesti, cutii de carton sau obiecte de mobilier), in pregatirea pentru facultate si pe parcursul universitatii de arhitectura m-am orientat catre geometrie, desen tehnic si perspectiva – cu alte cuvinte un desen bine gandit, creativ, dar controlat si limitat. Acum redescopar desenul si jocul lui si ma bucur de fiecare proiect prin care pot exersa diferite tehnici si prin care pot pune in aplicare idei noi.

 

Vei continua sa realizezi ilustratii pentru carti pentru copii?  

Mi-as dori ca experienta pe care am avut-o cu aceasta carte sa reprezinte doar inceputul unui lung parcurs creativ, iar realizarea de ilustratii de carte, fie ea pentru copii sau pentru adulti, sa continue si sa devina un lucru pe care sa il pot face in mod constant.

coperte by me

Doresti sa transmiti ceva parintilor sau copiilor?

Sper ca „Maruntila si Bancnotia” sa placa celor mici si sa constituie pentru ei o piatra de temelie in educarea lor financiara si morala si totodata un ajutor pentru parintii lor, in explicarea unor concepte greu digerabile la o varsta atat de frageda.

 

Iti multumim pentru amabilitatea de a raspunde intrebarilor noastre si te asteptam in librarie cu noi proiecte pentru copii si nu numai!

 

Interviu cu autoarele cartii “Maruntila si Bancnotila” (1)

Luna aceasta, a aparut o carte inedita in Romania prin tema aleasa:  educatia financiara a copiilor de varste prescolara si scolara mica. Este vorba de setul Maruntila si Bancnotila, format dintr-o carte de povesti ilustrata si o carte de colorat, pe care le recomandam calduros parintilor interesati sa puna bazele unei relatii sanatoase a copiilor lor cu banii.

coperte by me
Zilele acestea, am avut ocazia sa stam de vorba cu autoarele acestui set de carti educative – Roxana Bucur (autoarea povestii si a conceptului) si Doriana Marasoiu (realizatoarea ilustratiilor).

 

Draga Roxana, pentru persoanele care nu te cunosc, ne poti spune cateva lucruri despre tine?

Sunt absolventa a Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti, specializarea Profesor pentru invatamant primar si prescolar, si, de 2 ani, sunt si planificator financiar si consultant independent, avizat de Autoritatea de Supraveghere Financiara.

Photo credit: Doriana Marasoiu


“Maruntila si Bancnotila” este prima ta carte? De unde te-ai inspirat?

Maruntila si Bancnotila este prima mea carte scrisa pentru publicul larg, din Romania, intrucat am scris si o carte despre inteligenta emotionala in dezvoltarea limbajului, aparuta la o editura din Germania, care reprezinta lucrarea mea de disertatie.

 

Cartea „Maruntila si Bancnotila” a luat fiinta in urma unor repetate intalniri, in activitatea mea de planificator si consultant financiar, cu oameni care, desi castigau foarte multi bani, nu reuseau sa isi realizaze obiectivele financiare pe care le aveau scrise pe hartie; lipsa planificarii si a gestionarii eficiente a banilor ii aduceau in postura de a fi niste oameni limitati la a nu-si realiza obiectivele. Atunci am constientizat ca nu exista baze ale educatiei financiare.

 

Educatia financiara nu incepe in momentul in care ai un salariu si spui „o sa economisesc cand o sa castig mai mult”, ci la varste fragede, cand vezi ca in lume se opereaza cu bani si inveti ce sunt, cum se castiga, cum functioneaza lumea in raport cu ei si cum functioneaza viata ta in relatie cu ei.

 

 

 

Inspiratia povestii in sine a venit din familie, eu fiind Maruntila, iar Bancnotila – ceilalti membri tineri ai familiei extinse, mentalitatea colectiva, obisnuintele si actiunile fiind regasite in constructia si evolutia personajului.


De ce ar trebui sa cumparam pentru copiii nostri aceasta carte?

Cartea ar trebui cumparata pentru copii pentru a investi in educatia lor financiara, in prosperitatea lor viitoare. Educatia academica nu este singura responsabila de prosperitatea financiara. A castiga mai multi bani decat majoritatea oamenilor nu reprezinta garantia obtinerii a ceea ce iti doresti in viata.

 

Educatia academica ofera premisele castigului substantial prin dezvoltarea acelor abilitati prielnice castigarii unui venit bun, a nivelului de valoare adus in societate prin munca depusa, insa educatia financiara ofera latura gestionarii finantelor personale astfel incat venitul obtinut prin munca sa fie pastrat pentru realizarea obiectivelor personale din viata, care ne aduc satisfactie si implinire.


De ce te-ai orientat catre publicul format din copii? Ce cauta ei cand citesc, ce le place, cum ii „prinzi” in poveste?

Fara a fi ceausista:), consider ca ei,  copiii, sunt nucleul societatii. Societatea poate fi mai buna, mai prospera, dezvoltata, daca membrii ei sunt dezvoltati, prosperi.

In momentul de fata, prin activitatea mea, lucrez cu adultii pentru planificarea obiectivelor lor financiare de termen lung, iar perioada copilariei, cand trebuie sa se puna bazele educatiei financiare, nu intra in sfera mea de activitate directa. Pentru a compensa intr-o anumita masura acest aspect, am creat  cartea „Maruntila si Bancnotila”.

 

pagina 2 by me

Copiii sunt dornici sa invete, sa se adapteze acestei lumi, de aceea ei sunt curiosi, iar neoferirea de catre parinti a informatiilor legate de un subiect important cum este educatia financiara ii priveaza de avantaje importante in viitor. Este adevarat ca ei pot acumula aceste informatii cand cresc, dar cred ca nu vor avea acelasi efect ca atunci cand le afla la varste mai fragede si le sedimenteaza si consolideaza pe masura ce avanseaza in viata.

 

Copiilor le place sa invete lucruri jucandu-se, prin intermediul ludicului, al fantasticului, al povestii, iar „Maruntila si Bancnotila” este o poveste cu elemente si intindere de basm.

 

 

 

Oamenii din poveste lucreaza si primesc bani in schimbul muncii lor, desfasoara munci reale, actuale, dar nu numai – in carte am imbinat perioada medievala care mie, una, imi place foarte mult, si perioada contemporana -, iar modul in care personajele actioneaza cu privire la bani reprezinta actiunile intreprinse de cetatenii societatii noastre si din toate timpurile. Economisirea este o obisnuinta veche, din vremea Babilonului, de pe vremea cand existau sclavi si acestia munceau si puneau cate un galben deoparte pentru a ajunge sa isi cumpere libertatea.

pagina 1 by mePovestea “Maruntila si Bancnotila” ii „prinde” pe copii prin insasi caracterizarea personajelor si prin identificarea cu personajele. Copiii sunt atrasi de calitatile personajelor si cauta sa se identifice cu unul dintre personaje. Spre deosebire de basmele clasice, unde exista personaje negative si personaje pozitive, „Maruntila si Bancnotila” nu cuprinde o astfel de dihotomie nici in privinta personajelor, nici in ceea ce priveste actiunile cu privire la bani; fiecare cititor/ascultator alege sa se identifice cu personajul care i-a placut mai mult si deprinde principii financiare prin prisma consecintelor pe care le au actiunile intreprinse de cele doua personaje si a deciziilor pe care ei le iau de-a lungul timpului.

 

 

Ce parere ai despre educatia financiara a romanilor, a adultilor? Iti pun in acest fel intrebarea intrucat consider ca de educatia adultilor depinde educatia copiilor, in orice domeniu.

Corect, bine punctat! De educatia parintilor depinde educatia copiiilor. Daca un copil vede in familie ca nu se vorbeste despre bani sau ca „banii sunt rai”, sau ca „devii un om rau sau arogant daca ai bani”, sau ca „numai cei care au furat au bani” sau daca a vazut certuri in casa legate de bani, atunci el isi va forma o atitudine nesanatoasa, limitativa legata de bani.


Este greu sa realizezi si sa publici o carte in Romania?

Din pacate, da. Imi pare rau sa o spun si sa intalnesc astfel de oprelisti, de scepticism, aici ma refer la edituri, in general, nu numai cele mari, dar in special. Cum sunt o persoana pozitiva, care aplica psihologia pozitiva in viata sa, toate aceste obstacole nu au fost decat praguri aparute cu scopul de a ma depasi, de a ma dezvolta si a face lucrurile de una singura, prin fortele proprii – astfel, am putut gasi acei oameni deschisi, frumosi, care sa imi fie alaturi, asa cum esti si tu, Anca, dispusi sa ma sprijine, sa imi confere vizibilitate, sa imi puna cartea in valoare si sa imi ofere posibilitatea relationarii cu comunitati deja create de oameni faini, abili, dezvoltati si deschisi la ce este nou si util in viata lor.


Ce preferi sa citesti? (domeniu, gen literar, autor…)

Prefer sa citesc nonfiction, pentru ca dincolo de a filosofa, de a tinde spre perfectiune si implinire (am fost olimpica la filosofie, de aici si scriu si vorbesc mult), pragmatismul este o calitate, spun eu. Mai nou citesc carti din domeniul financiar, finante personale, iar pasiunea mea pentru psihologie, prima, ramane si ador sa citesc carti de psihologie practica.


Ai deja schitat urmatorul proiect?

Am deja schitate urmatoarele doua proiecte pentru copiii. Au fost scrise in paralel cu „Maruntila si Bancnotila” si am decis ca cele doua personaje istete sa „vina pe lume” prima data, apoi sa ma ocup de conturarea celorlalte doua proiecte, tot pentru copii, dar mai clar delimitate ca target: copii prescolari si copii de gimnaziu.

Si parintilor le pregatesc ceva, mai exact adultilor in general; este vorba de un proiect despre alfabetizarea financiara proprie si gestionarea banilor pentru reusite financiare viitoare. Dar nu spun mai mult acum…


Doresti sa transmiti ceva parintilor sau copiilor?

Da, ca un gand bun, vreau sa transmit parintilor sa se gandeasca asupra alfabetizarii financiare a copiilor lor, sa se gandeasca foarte bine si sa ia decizia sa le vorbeasca despre bani, sa inceapa educatia financiara cat mai devreme posibil, pentru a dezvolta un adult matur si responsabil pentru el, pentru familia lui viitoare si pentru societate. Copiilor, in schimb, nu vreau sa le transmit nimic, pentru ca ei stiu mai bine ceea ce au de facut, daca li se da posibilitatea sa faca si daca se comunica cu ei.

 

Iti multumim pentru amabilitatea de a raspunde intrebarilor noastre. Te asteptam in librarie cu alte proiecte pentru copii si nu numai. Mult succes!

 

In partea a doua a articolului nostru, stam de vorba cu Doriana Marasoiu, autoarea ilustratiilor cartii de povesti si cartii de colorat “Maruntila si Bancnotila“.

 

Trecerea la ora de vara si impactul asupra copiilor

Anul acesta, Romania trece la ora de vara in noaptea de sambata, 24 martie, spre duminica, 25 martie. In aceasta noapte, ceasurile se vor da cu o ora inainte, iar ora 3:00 va deveni ora 4:00.


Astfel, ziua de duminica, 25 martie, va fi cea mai scurta zi din an, avand 23 de ore.


In Romania, ora de vara a fost introdusa pentru prima data in 1932. Din 1943, practica trecerii la ora de vara a fost suspendata, fiind reintrodusa la noi in tara in anul 1979.

pexels-photo-280254

Din moment ce chiar si pentru adulti este destul de dificil sa se adapteze la noua ora, expertii sustin ca pierderea unei ore de somn poate pune probleme serioase copiilor. Majoritatea copiilor au nevoie de mai multe zile ca sa se adapteze la schimbarea orei si la o ora in minus de somn.


Iata ce putem face pentru a-i ajuta pe copii sa se adapteze la aceasta schimbare:

- Mutarea orei de culcare mai devreme, incepand treptat, cu 15-20 de minute mai devreme.

- Asigurarea copiilor a unui numar suficient de ore de somn, conform varstei pe care o au.
- Respectarea rutinei de seara, cu un program zilnic de activitati inainte de culcare: baie, imbracat in pijamale, citit, culcat.

- Inchiderea televizorului / calculatorului / tabletei / telefonului si a altor aparate cel putin cu o ora inainte de culcare. Expertii sustin ca acestea emit unde care dauneaza odihnei.

- Ridicarea storurile de la ferestre dimineata, ca sa intre cat mai multa lumina naturala.

 

house-3128459_960_720
Cum ne dam seama ca nu dorm suficient copiii?


Semnele unui somn insuficient sunt mai vizibile la adulti decat la copii. Multi copii nu dau niciun semn in acest sens. Totusi, cateva semne sunt vizibile la majoritatea copiilor:

- hiperactivitate;

- lipsa de concentrare si de atentie;

- probleme de comportament.

boy-694763_960_720

Agitatia si energia debordanta la ora de culcare indica tocmai nevoia de somn si este indicat ca in acele momente sa cream o atmosfera linistita in casa, sa nu “alimentam” agitatia celor mici.

pexels-photo-920147

Surse: greatnews.ro si seton.net