Descoperirea naturii alaturi de cei mici

 

Ce frumos ar fi sa putem iesi zi de zi cu copiii in natura! Iesire in natura inseamna insa si o plimbare pana in parculetul de langa casa sau o dupa-amiaza petrecuta in gradina. Nu trebuie sa faceti aproape nicio pregatire, ci doar sa aveti bunavointa de a „da in mintea copiilor” si de a deveni exploratori.

 

 

hiking-2446336_960_720
1. Faceti o lista de notiuni / obiecte opuse pe care sa le identificati in timpul plimbarii: ud – uscat, greu – usor, moale – tare, neted – aspru, lung – scurt etc. La final, vedeti daca ati gasit tot ce v-ati propus si discutati despre diferentele dintre obiectele gasite.

 

2. Cautati lucruri care sa faca referire la cele cinci simturi: vaz, gust, pipait, miros si auz. Colectionati, faceti poze sau faceti o lista cu ceea ce ati gasit. Provocare: gasiti trei lucruri reprezentative pentru fiecare simt.

 

woman-546103_960_720
3. Dati-le copiilor un aparat de fotografiat ca sa fotografieze lucrurile care li se par interesante pe parcursul plimbarii sau timpului petrecut in natura. Veti descoperi astfel noi perspective.


4. Colectionati cat mai multe tipuri de frunze – lectia de botanica perfecta!

Dati-le copiilor o lista cu imagini ale mai multor tipuri de frunze pe care trebuie sa le gaseasca.
Plecati de acasa cu o lista cu cateva contururi de frunze pe care copiii trebuie sa le completeze cu frunzele potrivite.

 

beech-leaf-228249_960_720Poate va intereseaza si: Secretele unei vacante de vara active pentru copii


5. Plimbati-va si ascultati. Nu trebuie sa adunati nimic. Ascultati impreuna cu copiii sunetele din natura si incercati sa le identificati.

bird-515031_960_720
6. Confectionati de acasa un card cu 3 randuri si 3 coloane. In fiecare patrat desenati cate o imagine, cum ar fi: un fluture, o floare, o frunza etc., pe care copiii trebuie sa le gaseasca in timpul plimbarii. Plastifiati cardul ca sa il puteti refolosi.


7. Faceti o lista de culori (culorile curcubeului, de exemplu) pe care sa le identificati in timpul plimbarii. Fotografiati obiectele care contin culorile respective, facand o lista sau colectionandu-le.

 klatschmohn-2426965_960_720

Sursa bibliografica: http://www.ourmontessorihome.com

 

Secretele unei vacante de vara active pentru copii

Este inevitabil ca, in cele trei luni de vacanta de vara, copiii sa nu se plictiseasca la un moment dat. Majoritatea parintilor lucreaza si in timpul verii si nu isi petrec timpul mereu la piscina, in excursii, la locul de joaca sau in parcuri de distractii. Copiii insa au mult timp liber si poate fi dificil sa le facem un program atractiv si interesant in fiecare zi. Va prezentam mai jos cateva variante ca sa ii mentinem pe cei mici, prescolari sau scolari, organizati si activi si in timpul verii.

 

poza 1

1. Distractie cu program. Alcatuiti impreuna cu copiii “oferta” de activitati distractive pe care le puteti face si pe care vi le permiteti in aceasta vara – excursii la zoo, vacanta la mare, mers cu cortul etc. Apoi, faceti un calendar al acestor activitati astfel incat copiii sa le poata plasa in timp. In acest fel, mereu vor avea o activitate pe care o vor astepta cu interes.

 

2. Nu planificati prea multe activitati. In timpul anului scolar, stim mereu unde sunt si ce fac in fiecare zi copiii. Cand vine vara insa, avem tendinta sa planificam cate o activitate pentru fiecare minut de teama sa nu se plictiseasca. Este important insa sa le lasam copiilor si timp liber, neorganizat.

 

22222

3. Petreceti timp alaturi de copii in fiecare zi. Nu cadeti in capcana copierii activitatilor facute de alti parinti cu copiii lor si expuse pe retelele media. Important este sa petreceti timp alaturi de copii facand orice, nu activitati extraordinare: jucati-va in curte cu furtunul, faceti briose, numarati stelele de pe cer stand intinsi pe o patura.

2222

4. Incurajati-va copiii sa faca o activitate noua vara aceasta. Vara este perioada perfecta pentru a incerca lucruri noi. Poate copiii vor sa invete sa inoate, sa urmeze un curs de pictura, sa incerce un sport nou sau sa mearga in tabara. Activitatile noi dezvolta creierul, capacitatea de concentrare si creativitatea. Dar, din nou, nu programati prea multe activitati noi!

poza 2 1
Poate va intereseaza si: Descoperirea naturii alaturi de cei mici

 

5. Limitati accesul la tehnologie. Cand afara este prea cald si copiii sunt plictisiti, televizorul / calculatorul / tableta / telefonul le poate “inghiti” tot timpul disponibil. Nu lasati ecranele sa aiba grija de copii. O idee ar fi sa inlocuiti zilnic timpul petrecut in fata unui ecran cu lectura unei carti si vizite regulate la biblioteca. Cartile dezvolta imaginatia si creativitatea copiilor.

poza 3

6. Fiti organizati si stabiliti limite. Rutina de zi cu zi din timpul verii difera de cea din timpul anului scolar, dar este important sa nu uitam ca mereu avem nevoie de rutina. Copiii nu mai sunt conditionati de orarul scolar, dar au totusi nevoie sa stie ca unele lucruri nu se schimba. Pastrati aceeasi ora de culcare, acelasi program de mese, acelasi program pentru sarcinile din casa etc. Problemele de comportament sunt combatute prin asigurarea unei rutine zilnice, aceasta asigurand stabilitatea si siguranta de care copiii au mare nevoie.

poza 4

Vacanta placuta!

 

Sursa bibliografica: www.kumon.com

“Ce ai facut astazi?” – intrebare-cheie

Ce ai facut astazi?” – sigur cunoasteti aceasta intrebare pe care o adresati copilului dupa o zi petrecuta fara el. Cunoasteti, fara indoiala, si raspunsurile pe care le primiti, de cele mai multe ori scurte: “Nu stiu!” sau “Nimic!

foto 4


Cum sa ii facem pe copii sa ne poata povesti ce au facut intr-o zi?


Stimularea limbajului


Punandu-i intrebari despre cum si-a petrecut ziua ne incurajam copilul sa vorbeasca, sa isi dezvolte vocabularul si sa formuleze fraze organizate logic.


Capacitatea de a povesti evenimentele desfasurate intr-o zi se dezvolta treptat, pe masura ce copilul creste:

- Spre 2 ani, copilul incepe sa poata sa relateze un eveniment intr-o maniera foarte simpla, mai ales daca este vorba de un eveniment care i-a atras atentia: “Victor a cazut. Victor a plans.

- Spre 3 ani, copilul poate sa relateze mai clar mai multe momente din cursul zilei, fara sa tina cont insa de ordinea in care acestea s-au intamplat.

- Spre varsta de 4 ani, copilul are capacitatea sa relateze mai organizat momentele din cursul zilei: “Am mancat afara si apoi ne-am jucat in curte

- Intre 4 si 5 ani, copilul este capabil sa povesteasca evenimentele dintr-o zi in ordinea in care acestea s-au desfasurat.

 

foto 7
Va prezentam mai jos cateva
idei pentru a va ajuta copilul sa povesteasca evenimentele dintr-o zi.


Indiferent de varsta copilului, va recomandam ca mereu sa:

- o rugati pe persoana cu care si-a petrecut copilul ziua sa va povesteasca momentele importante ale zilei. Va va fi mai usor sa intelegeti despre ce vorbeste copilul si sa ii puneti intrebari.

- ii puneti copilului intrebari cu variante de raspuns incluse: “Te-ai jucat cu Mihai sau cu Ana?

- folositi intrebari deschise precise: “Cu cine te-ai uitat pe carti?” in loc sa il intrebati pur si simplu ce a facut.


De la 2 ani:

- Cand va jucati cu el, puneti-i intrebari obisnuite despre masa, baie, culcare, in ordine cronologica, si comentati cu el raspunsurile.

- Rasfoiti impreuna carti ilustrate care surprind desfasurarea unei zile sau a unei parti a unei zile. Incepeti voi sa descrieti ceea ce vedeti in imagini, punand accentul pe cuvantul “apoi”: “Se spala pe dinti, apoi se culca.” Lasati-l pe copil sa povesteasca mai departe ce vede in imagini.

foto 2Poate va intereseaza si: Ghid pentru parinti: primele cuvinte ale celor mici

 


De la 3 ani:

- Incercati sa construiti impreuna cu copilul o scurta insiruire de evenimente care au loc intr-o zi: “Te-ai trezit, te-ai spalat, ai luat micul dejun si apoi?

- Fotografiati-va copilul in timp ce desfasoara activitatile obisnuite dintr-o zi. Apoi, jucati-va impreuna, puneti fotografiile in ordinea corecta si povestiti ce vedeti in fiecare fotografie. In acest fel, copilul va intelege conceptul de “insiruire de actiuni”.

foto 5

- Cand sunteti sigur ca intelege intrebarea “Ce ti-a placut cel mai mult astazi?”, intrebati-l care au fost momentele preferate din ziua care a trecut, apoi povestiti-i-le pe ale voastre. Daca vedeti ca ii este greu sa povesteasca, vorbiti voi inaintea lui ca sa ii oferiti un exemplu.

- Cand copilul intelege glumele, radeti impreuna: “Ai mancat spaghetti sau o prajitura de ciocolata mare cat casa?” Sigur va incepe sa povesteasca.

foto 6

Sursa bibliografica: naitreetgrandir.com